Monday, March 23, 2015

Reverse psychology

Ada antara kita rajin bertanya kepada rakan, saudara, kenalan soalan ini, "Kamu bila nak kahwin? Ramai yang dah kahwin ni". Soalan sebegini seringkali mengundang rasa rimas di dalam diri kita.  Saya yakin ramai yang terasa.

Jadi daripada kita bertanya sebegitu mari kita cuba ubah cara kita bertanya. Kita cuba cara ini. "Sudah berkahwin? atau "Kamu dah kahwin ke belum? Jika belum semoga Allah pertemukan kamu dengan jodoh yang terbaik". Kita tadah tangan sebut aamiin.

Kata-kata itukan doa. Dengan cara ini kita mendoakan agar rakan, saudara, kenalan kita tadi dipertemukan dengan jodoh yang baik dari Allah. Kita takkan rasa rimas, sakit hati dan sebagainya malah rasa syukur ada yang mendoakan. Makin ramai doakan lagi bagus. Siapa tahu waktu kita berkata itu adalah waktu mustajab doa. Kan bagus tu.

Jangan pula kita balas "Ramai dah meninggal, kamu bila lagi?". Mahu terasa sakit hati orang tu terutamanya orang yang lebih tua. Jangan sesekali balas dengan soalan begini. Hati kita takkan tenteram bila kita sakitkan hati orang lain. Awas!!

Ingat kata-kata yang baik adalah doa. Kita doakan yang baik-baik.

Jom cuba cara ini.

No comments:

Post a Comment